Bach, Brahms, Bartok, Alain, Welmers, Kurtag

Leo van Doeselaar
23
July
20:30 uur
Leo van Doeselaar

Leo van Doeselaar is een veelzijdig musicus, die als organist, pianist en fortepianist een enkele eeuwen omvattend repertoire bestrijkt.
Naast zijn “Professur” aan de Universität der Künste in Berlijn heeft hij als organist een grote concertpraktijk opgebouwd in binnen-en buitenland en is hij een veelgevraagd jurylid en docent bij internationale orgelfestivals.
Als organist van het Barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging werkt van Doeselaar intensief mee aan het prestigieuze beeld-en geluidsproject ‘All of Bach’.  
Hij verleende zijn medewerking aan een groot aantal Oude Muziek Festivals in Europa en de Verenigde Staten.
Hij heeft inmiddels vele orgel-cd’s op zijn naam staan. Zijn discografie omvat opnamen op historische orgels van werken van J.S. Bach. W.Fr. Bach, Händel, van Noordt, Krebs, Mendelssohn, Franck, Liszt en Reger.
Als titulair organist van het Concertgebouw in Amsterdam treedt hij veelvuldig  op  met gerenommeerde orkesten, ensembles en solisten.
De opname van alle klavierwerken van Jan Pieterszoon Sweelinck, waaraan van Doeselaar als organist van de Pieterskerk in Leiden meewerkte, ontving een Edison en de Prijs van de Deutsche Schallplattenkritik.
Zijn cd met orgelwerken van Heinrich Scheidemann (MDG) op het van Hagerbeer-orgel in de Pieterskerk werd in 2013 bekroond met zowel de Prijs van de Deutsche Schallplattenkritik als de ECHO Klassik Preis.
Samen met Erwin Wiersinga werd Leo van Doeselaar in 2014 benoemd als titulair organist van het Schnitger-orgel in de Martinikerk te Groningen.
In 2007 werd aan hem in de Oude Kerk in Amsterdam de Jan Pieterszoon Sweelinckprijs uitgereikt vanwege zijn verdiensten voor de orgelcultuur.

PROGRAMMA

Johann Sebastian Bach - Passacaglia  in c BWV 582
Erbarm’ dich mein, o Herre Gott BWV 721                

Jan Welmers - Memories II (2016)        

Bela Bartok - Rumänische Volkstänze,  op.56  (1915)
* Jocul cu bât (Dans met de stok)
* Brâul
* Pe loc (Locomotief)
* Buciumeana (Dans uit Bucium)
* “Poarga” româneasca (Roemeense “Polka”)
* Mãnuntelul (Snelle Dans)
(oorspronkelijk voor piano, vanavond door LvD aangepast aan orgel)

Jehan Alain - Danse funèbre pour honorer une mémoire héroîque  JA 120 bis (1937-1939)

György Kurtág - uit Játékok [Games] VI:‬
* D'ora dara b [For Dóra Antal’s Birthday]‬
‪* Versetto: Temptavit Deus Abraham… (apocryphal organum)‬
‪* Versetto: Consurrexit Cain adversus fratrem suum…‬
‪* Versetto: Dixit Dominus ad Noe: finis universe carnis venit…‬
‪* Vízözön-szirénák [Sirens of the Deluge]‬
‪* Aprokrif himnusz [Apokryphal Hymn]‬

Johannes Brahms - Allegro energico e passionato (Passacaglia) (uit Symfonie nr.4 in e, op.98)   
Bewerking voor orgel door Reitze Smits

Jan Welmers over Memories II (geschreven voor het Schnitger-orgel in de der Aa-Kerk in Groningen:
Het grillige verloop van dit stuk wordt deels veroorzaakt doordat in hoog tempo verschillende karakters voorbijkomen. Aanvankelijk verwijst de muziek in korte 'aanrakingen' naar uitingen van onze tijd, waarbij intervallen als de stijgende en dalende kleine secunde, en de kleine terts domineren.
Later in het stuk verwijzen deze intervallen naar zinnen uit de Lutherse koralen: "Nun komm' der Heiden Heiland", "O Haupt voll Blut und Wunden/Herzlich tut mich verlangen” en "Meine Seele erhebt den Herren". Ook deze zinnen zijn bedoeld als 'aanrakingen'. De koraalregels zijn te horen als cantus firmus. Zij manifesteren zich zowel binnen de grillig verlopende curve, als binnen enkele verstilde passages, waar de muziek stilistisch verwijst naar vroegere tijden.