Anne-Gaëlle Chanon

Anne-Gaëlle Chanon
26
June
20:30 uur

 

Twee jaar geleden speelde Anne-Gaëlle Chanon voor het eerst in de Concertzomer in de Stevenskerk. Ze maakte haar belofte als veelbelovend buitenlands jong talent meer dan waar. Het publiek genoot van een bijzonder goed concert en haar charmante spel. Reden dus om deze organist uit Compiègne opnieuw uit te nodigen. Ze brengt een programma waarin ze de luisteraar meeneemt door drie eeuwen Franse orgelmuziek met werken van Guillain, Boëly, Labole en Alain. Met als exotisch Oosters element: Hell und Dunkel van de Russische componist Sofia Gubdaidulina.

Jean Adam Guilain (ca.1680-na 1739)    
Suite du Quatrième ton : Plein jeu – Cromorne en taille – Duo – Basse de cromorne – Trio – Dialogue – Petit plein jeu
Alexandre-Pierre-François Boëly (1785-1858)
Andante con moto en mi bémol majeur
Allegretto en si mineur
Allegro ma non troppo en fa mineur
Andante moderato en si mineur  
Sofia Gubaïdulina (1931)            
Hell und Dunkel
Jehan Alain (1911-1940)    
Le jardin suspendu
Germaine Labole (1896-1942)        
Symphonie pour orgue en si mineur : Prélude – Fugue – Aria – Final

De Franse organiste Anne-Gaëlle Chanon wordt geprezen om haar elegante, precieze en warmbloedige spel. In 2005 trok zij voor het eerst de internationale aandacht met het winnen van de 1e prijs op het internationale Xavier Darasse-concours in Toulouse, gevolgd door de 3e prijs op het Paul Hofhaimer-concours in Innsbruck (2007). Sindsdien werd zij uitgenodigd om te concerteren op de mooiste historische en recente instrumenten van Europa (Martinikerk Groningen, Laurenskerk Alkmaar, Sainte-Croix Bordeaux, Notre-Dame Parijs), in Japan (Tokyo, Osaka) en Latijns-Amerika (Costa Rica). Zij speelde als soliste met het Orchestre de Picardie onder leiding van Arie van Beek, met het ensemble Doulce Mémoire, het kamerkoor Exprîme en het koor van de Franse radio. Verscheidene samenwerkingen markeren haar zoektocht om de uitdrukkingsmiddelen van het orgel te verruimen: zo realiseerde zij projecten met de acteur Alain Carré (Messiaen/Dante, Saint-Saëns/Kipling), de schilderes Bena en met de mezzosopraan Marion Lebègue, met wie zij een bewerking van de Wesendonck-Lieder van Wagner in première bracht op het nieuwe orgel van Radio France. Ook werkt zij regelmatig samen met hedendaagse componisten als Thierry Escaich, Gilbert Amy, Bernard Foccroulle, Guy-Olivier Ferla, Pierre Farago en Pieter-Jelle de Boer. Verscheidene nieuwe werken zijn aan haar opgedragen.

Anne-Gaëlle Chanon wordt in het bijzonder gewaardeerd om haar uitvoering van oude muziek en speelt muziek uit alle stijlperioden van de 14e tot en met de 18e eeuw. Zij dankt haar diepgaande kennis van dit repertoire aan Jean Boyer, Liesbeth Schlumberger en Lorenzo Ghielmi, met wie zij studeerde in Lyon en Milaan en glansrijk haar diploma’s behaalde. Verder waren haar ontmoetingen met musici, musicologen en orgelbouwers als Michael Radulescu, Michel Chapuis, Jean Saint-Arroman, Bertrand Cattiaux, Didier Chanon, Francis Chapelet en Andrés Céa-Galán van groot belang. Zij wijdde verscheidene artikelen en een onderzoek aan de interpretatie van de werken van Jehan Titelouze.

Anne-Gaëlle Chanon is orgeldocente aan het conservatorium van Saint-Quentin (Picardie/Noord-Frankrijk), waar zij samen met plaatselijke partners veel energie steekt in educatieve projecten rondom het orgel, met name voor jonge kinderen.

www.annegaellechanon.fr