Werken van J.S. Bach

Reitze Smits, foto Annelies van der Vegt
25
June
20:30 uur
Reitze Smits

Reitze Smits studeerde orgel in Utrecht, waarvoor hij een solodiploma behaalde met onderscheiding voor improvisatie. Later volgde hij enige jaren compositie en muziekwetenschappen en behaalde een solodiploma voor klavecimbel aan het Haags conservatorium.

De interpretatie van barokmuziek en vooral de fascinatie voor de muziek van Bach, bepaalden jarenlang zijn belangstelling. Op internationale concoursen in Brugge, Toulouse en Nijmegen won hij daarmee hoge prijzen. Met zijn ensemble Concerto Strumentale trad hij op in belangrijke festivals, waarbij hij vooral succes boekte met zelfgemaakte “reconstructies” van orgelconcerten van Bach.
Op de site allofbach.com kunnen recente video-opnames van zijn Bachinterpretaties bezien en beluisterd worden.

Geïnspireerd door zijn werk als orgeldocent aan het Utrechts Conservatorium en het Lemmensinsituut in Leuven (B.), kregen improvisatie en de totale breedte van het orgelrepertoire weer de volle aandacht. Hij speelde concerten in de meeste Europese landen en gaf cursussen in o.m. Toulouse, Haarlem, Brno, Oundle en op Mallorca.

Momenteel is hij organist in de Grote Kerk in Vianen. Op het Thomas-orgel in die kerk nam hij onder meer een cd op met het Dritter Teil der Clavier Übung van J.S.Bach.

Op andere cd-opnames verkent hij de raakvlakken van het repertoire tussen de verschillende toetsinstrumenten. Daarbij ontstonden diverse orgelbewerkingen van piano- en orkestwerken van onder meer Mendelssohn, Schumann en Brahms.

In het jaar 2000 nam hij het initiatief tot de oprichting van “Festival voor de Wind”, waarvan hij tot 2017 artistiek leider was. Dit festival combineerde het orgel met andere podiumkunsten, waardoor het orgel in brede kring bekend werd. In dat verband trad hij op met Dance Works Rotterdam in een succesvolle reeks concerten met dans op orgelmuziek van Bach en Milhaud.

In 2010 ontving hij de Sweelinckprijs voor zijn verdiensten voor de orgelcultuur.

Programma

Toccata manualiter in G, BWV 916: (Allegro) - Adagio - Allegro e Presto
 
uit Leipziger Choräle: Herr Jesu Christ, dich zu uns wend’ BWV 655           
Komm Gott Schöpfer BWV 667                                 
 
Pastorale in F, BWV 59 (vier delen)                                                            
 
uit Leipziger Choräle: Von Gott will ich nicht lassen BWV 658                                 
An Wasserflüssen Babylon BWV 653                        
 
Toccata, Adagio en Fuga in C (BWV 564)             
 
Het eerste stuk, de Toccata in G, wordt niet vaak op orgel gespeeld. Maar er bestaat een vroeg afschrift van dit stuk, waarin pedaal-aanwijzingen voorkomen, dus het werd al in de 18e eeuw op orgel gespeeld. De aanduiding 'manualiter' kan er ook op wijzen dat dit stuk (net als de andere 'manualiter' Toccata's) niet voor klavecimbel bedoeld is, dat immers geen pedaal heeft, maar voor orgel. Frappant is de overeenkomst met het begin van het bekende Preludium in G BWV 541. Ook de driedelige vorm, snel-langzaam-snel, komt bij Bach in dit soort stukken minder vaak voor. Hij schreef dit soort werken meestal in paren (preludium en fuga). Een andere bekende uitzondering op deze vorm is het laatste werk op het programma, dat ook driedelig gecomponeerd is.